Svenska deckare – från guldålder till realism

Lotta Olsson har skrivit om böcker och läsning i Dagens Nyheter i många år. Hon tipsar och recenserar engagerat om allt från barn- och ungdomsböcker till blodiga deckare.

Många av dagens svenska spänningsförfattare översätts och läses runt om i världen. När Lotta Olsson kommer till oss berättar hon om en annan guldålder, en som inföll för omkring 50 år sedan. Det var en tid när de starkast lysande stjärnorna bl.a. hette Lang och Trenter. Välkomna till ett spännande program onsdagen den 20/11 kl. 18.30 på Huvudbiblioteket. Gratisbiljetter delas ut fr.o.m. den 13/11, och som vanligt går det även bra att lägga undan biljetter på telefon 08-535 305 00 från samma datum.

Lotta Olsson

Lotta Olsson

 

Vi bad Lotta tipsa om ett par böcker som betytt mycket för henne och som hon tycker fler borde läsa. Här kommer hennes svar:

Vilken bok har betytt mycket för dig och varför?

”Vilken bok har betytt mycket för mig och varför? Där svarar jag ”Miss Marples sista fall” av Agatha Christie. Kom 1976. Skrämde vettet ur mig, jag var femton år eller så och satt hemma i vardagsrummet och sträckläste en eftermiddag, det skymde – och jag blev så rädd att jag inte vågade flytta mig ur fåtöljen förrän mamma kom hem från jobbet!
Men det är faktiskt inte därför den betyder mycket, även om jag fortfarande tycker att den hör till det bästa som har skrivits. Det bästa är när miss Marple bekymrat ruskar på huvudet och säger att folk har för lätt att tro på vad en enda person säger, om de får höra det tillräckligt ofta (det visar sig sedan vara en ryktesspridning som är avgörande i fallet). It did something to me. Jag tror att det är den bästa journalistiska utbildning jag har fått: att man inte ska lita på vad en enskild människa säger. Alltid ha flera källor! Man ska inse att man är godtrogen och ofta litar på folk utan anledning, om man inte tänker efter.”

En bok du läst nyligen som du tycker att flera borde läsa?

”En bok jag nyligen har läst och tycker att fler borde läsa: Beata Arnborgs relativt nyutkomna biografi över Kerstin Thorvall (som jag läste ut igårkväll), ”Kerstin Thorvall. Uppror i skärt och svart”. Thorvall var mycket udda, mycket begåvad och bitvis verkar hon ha varit helt outhärdlig – men hon är trots det förbryllande allmängiltig. Jag kan inte riktigt göra klart för mig varför. Det är något med den tidens feminism, hur vedervärdigt ”Det mest förbjudna” mottogs (och ”Jack” som kom samma år höjdes till skyarna) och hur föraktad hon blev. Men det är också något fundamentalt med henne själv, hennes liv – det är som att hon personifierar den galna kvinnan på vinden från ”Jane Eyre”, den omöjliga och mentalsjuka kvinnan som lever ut allt som alla andra håller inne.”

Under 2013 har vi tema MOD på Bibliotek Huddinge, vad är något av det modigaste du har gjort?

”Modig. Det vet jag inte om jag har varit. Dumdristig, snarare, i bästa fall: kastar mig in i saker utan att fundera över konsekvenserna. Men så ska man vara, enligt Lena Victorin som skrivit en klok liten bok om civilkurage som heter ”Take a look at dig själv”: om man vill bli en modig typ ska man försöka tänka på hur man vill vara, och sen handla i enlighet med det, blixtsnabbt. Vill man bli en sån som griper in mot busar på stan ska man göra det fort, fort! Så fort man börjar se sig om och fundera på vilka andra som kommer att göra något och vilka risker man tar så går det åt skogen, då vågar man inte.
Det där funderade jag mycket på när vi hade en chef som var väldigt negativt inställd till våra fackliga företrädare och gärna talade om det. Ingen vågade säga emot i rädsla för att själv få skäll. Till slut lyckades jag samla mod nog för att säga att det var vi som valde våra fackliga företrädare, inte cheferna som faktiskt inte har med våra val av fackliga att göra, varpå kollegorna lättat instämde. Och sen slutade den där chefen säga sånt.
Sånt tänker jag ofta på: man kan tycka att det kanske inte händer så mycket när man säger ifrån, men det är ändå värt enormt mycket. Det är inte bara en kliché att tystnad är livsfarligt”.

Stort tack till Lotta för svaren.

Varmt välkomna, såväl deckarvänner som Lotta, den 20 november!
/Kim

Kommentera

